Een loopbaan is geen vastomlijnd plan, maar een proces van leren en ontwikkelen. Niet alleen aan het begin van het traject, maar ook op kruispunten en bij dilemma’s kan extra ondersteuning gewenst zijn, waarin NL Leert Door ondersteunt. Dankzij deze tijdelijke subsidieregeling kunnen bijvoorbeeld werknemers in loondienst een kort loopbaanadviestraject volgen, waardoor zij meer inzicht krijgen in hun huidige én gewenste werksituatie en met zelfvertrouwen de juiste stappen kunnen zetten.
Eén van de werknemers die onlangs gebruik heeft gemaakt van deze mogelijkheid, is Trudy. Zij werkte 20 uur als conciërge op een basisschool en maakte 4 uur schoon, maar wilde graag meer uren werken om haar (financiële) toekomst veilig te stellen. Via de Noloc beroepsvereniging kwam ze in contact met vitaliteits- en loopbaancoach Linda de Jager. “Trudy sprak al meer dan 2 jaar met anderen over wat ze graag zou willen, maar durfde de drempel niet over om deze doelen ook concreet te maken”, vertelt Linda. “Ons coachtraject bracht hier verandering in. We hebben een kennismakingsgesprek gevoerd, waarna een traject van 4 gesprekken volgde. Verplicht onderdeel was een arbeidsmarktscan om haar huidige en toekomstige kansen op de arbeidsmarkt te inventariseren. Hierin hebben we met name gefocust op haar drijfveren, kwaliteiten en talenten.” Uit de arbeidsmarktscan kwam naar voren dat Trudy een echte teamspeler is. Met name creëren, ontwerpen en vormgeven bleken sterkte punten. “Hierin heeft ze ook veel ervaring, maar door omstandigheden deed ze er te weinig mee. Toch wilde ze haar creativiteit weer oppakken. In haar ideale werksituatie wisselen structuur, inspiratie en creativiteit elkaar af. Bovendien wilde ze praktisch bezig kunnen zijn, verantwoordelijk zijn voor het resultaat én zelfstandig kunnen werken, met voldoende ruimte voor eigen inbreng.”
Om Trudy te helpen om uit haar comfortzone te stappen, heeft Linda haar gevraagd om haar dromen, wensen en doelgroepen met betrekking tot haar werk visueel te maken. “Ook heb ik haar de Werkenergieanalyse laten invullen, met als doel om snel haar energiegevers en -nemers inzichtelijk te krijgen.” Uit de analyse bleek dat ze gemiddeld bevlogen was. Ze haalde weinig voldoening uit haar huidige taken. Toch wilde ze graag binnen de school blijven werken. “Daarom hebben we samen gekeken hoe ze meer energie en flow uit haar huidige én mogelijk aanvullende taken kon halen”, aldus Linda. “Binnen de school werden regelmatig (kunst)projecten opgezet, waarin zij onvoldoende werd betrokken. Ze had het gevoel hier ook weinig invloed op te hebben, wat haar beperkte in haar ontwikkeling. Dit werd bevestigd in de grafiek van stress en invloed, die we uitgebreid hebben besproken. Want als je niet aangeeft wat je wilt, hoe kan een ander daar dan rekening mee houden? Waardoor liet ze zich tegenhouden?” Al snel bleek dat Trudy in haar hart en hoofd heel goed weet wat ze wil, maar dit niet durfde uit te spreken. “Alleen al door samen te sparren, kwam ze in de juiste flow. De enige vraag die toen nog overbleef, was: hoe ga je het aanpakken?”
Door haar ideeën uit te werken in een persoonlijk ontwikkelplan, kreeg Trudy duidelijke handvatten aangereikt. “Doordat ze meer invloed bleek te hebben dan aanvankelijk gedacht, nam bovendien haar zelfvertrouwen toe”, aldus Linda. “Binnen haar huidige werk wilde ze graag extra taken aannemen, die meer voldoening gaven. Op termijn zouden bijvoorbeeld creatieve leerpleinen worden opgezet, waarin ze graag een rol wilde spelen. Bovendien wilde ze graag meer uren maken. Ze heeft het ontwikkelplan besproken met haar leidinggevende, met als resultaat dat ze 12 uur extra heeft gekregen. Bijvoorbeeld om kinderen individueel te begeleiden in taal, rekenen, Engels, topografie. Haar 4 uur schoonmaakwerk heeft ze aangehouden. Daarnaast wil ze samen met haar zus creatieve workshops gaan geven. Een enorm mooi resultaat in slechts 4 adviesgesprekken, waardoor ze weer met plezier naar haar werk gaat en haar toekomst vol vertrouwen tegemoet ziet.”